Anadolu evleri arasında ayrı bir gurup
oluşturan “Güneydoğu Anadolu Evleri” içerisinde yorumlanması gereken Şanlıurfa
evleri, yüzyıllardan beri bu bölgede süre gelen mimari bir geleneğe dayanır.
Gerek malzeme seçimi ve gerekse plan uygulaması yönünden Urfa evlerinde ve
evlerin oluşturduğu sokak görünümlerinde iklimin büyük etkisi görülür. Kalker
taşından yapılmış kalın duvarların ve tonoz örtülü toprak damların
kullanılmasıyla yaz aylarının gölgede 45-47 dereceye kadar varan sıcaklığı
büyük ölçüde hafifletilmiş sokakların dar, duvarların yüksek tutulmasıyla da
hemen hemen günün her saatinde güneşte yanmadan yürünebilecek bir kesim elde
edilmiştir.47 Bölgenin orman kayaklarından yoksun olması, kentin güneybatı
kesimdeki dağlarda bulunan kalker taşının (Urfa Taşı) işlemeye elverişli olması
mimaride ana malzeme olarak taşın kullanılmasına yol açmıştır.
Urfa evlerinin haremlik ve selamlıklı
olarak inşa edilmeleri ve sokak tarafından penceresiz, yüksek duvarlarla
çevrilerek gizlenmeleri İslam’daki aile hayatının mahremiyeti gereği ortaya
çıkmıştır.49 Bu şekilde dışarıya kapalı olan evlerin birer “saray”ı andırır
ölçüde büyük ve teşkilatlı yapılmasının nedenini de birleşik aile düzeninde ve
dolayısıyla ailelerin kalabalık olmasında aramak gerekir.50 Ailedeki erkek
çocukların evlenmeleri halinde ayrı birer ev tutmayarak baba evlerinde
oturmaları büyük ve teşkilatlı ev planlarının doğmasına neden olmuştur.51 Dış
görünüşündeki penceresiz yüksek duvarlarla bir kale gibi sokağa kapalı olan
Urfa evlerinin iç kısımlarında genellikle ahşap ve taş süsleme göze
batmaktadır.52 Evlerdeki süslemenin dini ve eğitim yapılarından daha gösterişli
olması günün tamamını evinde oturarak
geçiren kadına, sıkılmayacağı zevkli bir ortam yaratma düşüncesindendir.53 Ünlü
Fransız Sanat Tarihçisi Albert Gabriel’in “Türkler süslemeyi gösteriş için değil,
kendi zevkleri için yapmışlardır” sözü de bu önemi yansıtmaktadır.
HACIKAMİLZADE KÜÇÜK HACI MUSTAFA EFENDİ
KONAĞI
1890’da inşa edilmiştir.Avrupai tarzda konak mimarisi ile
geleneksel tarzda Urfa evi mimarisinin kaynaştığı bir özelliğe sahip olan
konak, bodrum üzerine 2 katlı olarak düzgün kesme taşlardan inşa Edilmiştir.
Kuzey-güney doğrultusunda dikdörtgen bir plana sahiptir.
Kuzey cephedeki kapıdan girilen iki katlı bölümün alt katında doğu-batı yönünde
uzanan büyük bir salon bulunmakta.
}Develiğin ayrıca sokak tarafından girişi bulunmaktadır.
Kuzey yöndeki giriş kapısının karşısına gelen merdivenle ikinci kata çıkılır.Kuzey girişinin karşısındaki merdivenin sağında ve
solundaki kapılarla iç avluya geçilir. Geleneksel Urfa evleri planında
tasarlanmış olan kare avlunun ortasında dilimli bir havuz bulunmaktadır. Kuzeygüney yönde uzayan mutfak avlunun güney doğu köşesinde olup
içersinde kuyu bulunur.Yapının biri iç
diğeri dış olmak üzere iki avlusu bulunmaktadır. İç avlu haremlik bölümünün
orta kısmında yer almakta olup, kuzey-güney yönde kare planlı olarak
yapılmıştır.Diğeri dış avlu niteliğinde olup oldukça geniş
tutulmuştur.Bu avluya giriş, biri batıda diğeri doğuda olmak üzere iki kapı ile
sağlanmaktadır. Görkemli olan kapı taç kapı niteliğinde olan doğudan açılan
kapıdır.Kuzey güney doğrultusunda dikdörtgen bir plana sahip olan
bodrum bölümü yapıyı alttan boydan boya dolaşmaktadır. Üst örtü sistemi çapraz
tonoz ile örtülüdür. Bu bölüme giriş iç avludan iki, kuzeyde yer alan giriş
bölümünde bir olmak üzere toplam üç adet kapı ile sağlanmaktadır.Kuzey güney doğrultusunda dikdörtgen bir plana sahip olan
bodrum bölümü yapıyı alttan boydan boya dolaşmaktadır. Üst örtü sistemi çapraz
tonoz ile örtülüdür. Bu bölüme giriş iç avludan iki, kuzeyde yer alan giriş
bölümünde bir olmak üzere toplam üç adet kapı ile sağlanmaktadır.Birinci kat girişi kuzey yönden basık kemerli bir kapı ile
sağlanmaktadır. Odaların kapı ve pencere açıklıkları dikdörtgen formda yapılmış
olup, ahşap kaplamalıdır. Giriş mekanı ve odaların üzeri çapraz tonoz örtü
sistemi ile örtülüdür. Odalar genelde kare planlı olarak yapılmıştır.Giriş bölümünün devamında güney tarafta
üst kata çıkışı sağlayan merdiven ve merdivenin iki yanında iç avluya geçişi
sağlayan kapı açıklıkları bulunmaktadır. İç avluya ayrıca batı cepheden açılan
bir kapı ile de giriş sağlanmaktadır. Avlunun batı tarafında tonoz örtülü bir
eyvan ve giriş kapısı bulunmaktadır. Avlunun güney batısında ıslak hacimlere
yer verilmiştir. Avlunun güneyinde önde revaklı bir bölüm, revakların arka
tarafında bir su kuyusu, su kuyusunun batısında bir oda, doğusunda ise dama
çıkışı sağlayan merdivene yer verilmiştir. Revaklar üç gözlü olup, yanlardan
duvara ortadan ise sütunlar üzerine oturmaktadır.İkinci kat dikdörtgen bir plana sahiptir. İkinci kata giriş
iki kapı ile sağlanmaktadır. Orta bölümde ise camekanla kapatılmış eyvan
şeklinde bir bölüm bulunmaktadır.Selamlığın doğusunda yer alan bölümün birinci katı
doğu-batı doğrultusunda uzamakta olup kareye yakın dikdörtgen bir plana
sahiptir. Bu kata giriş güney tarafta yer alan günümüzde camekanla kapatılmış
yuvarlak kemerli eyvan şeklinde bir bölümden sağlanmaktadır.Haremlik bölümü yapının en görkemli kısımdır. Bu bölüm 2
kattan oluşmakta ve kuzey-güney yönde dikdörtgen planlıdır.Birinci katta üç oda ve ıslak hacimlere yer verilmiştir.
Birinci katın avluya bakan cephelerinde sütunlar üzerine oturan revak tarzında
bir bölüm yer almaktadır.Haremlik ve Selamlık bölümleri arasında üst katlara ve dama
çıkışı sağlayan merdiven ve merdivenlerin altında ise ıslak hacimlere yer
verilmiştir.Haremlik bölümünün üst katı büyük tek mekandan oluşmaktadır.
KAYNAKÇA
§Türk Hayatlı evi, Kuban,Doğan
§Anadolu’da ev ve insan, Sözen,Metin
§Anadolu mirasında Türk evleri, Küçükerman,Önder
§Geleneksel Urfa evlerinin mimari özellikleri,
Akkoyunku,Zahide
§Türk evi, Bektaş,Cengiz
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil